Methodieken

Methodieken


Voor alle cliënten binnen EliJa zorgen wij voor passende begeleiding en leerdoelen.
Binnenin EliJa werken wij met de volgende methodieken die hieronder in kort staan beschreven:

Geef me de 5

De Geef me de 5-methodiek. Deze kenmerkt zich door duidelijke en voorspelbare communicatie. Vijf vragen staan steeds centraal:
  • Wie
  • Wat
  • Waar
  • Wanneer
  • Hoe
Dit maakt voor de kinderen elke situatie duidelijk, geeft structuur en voorkomt onrust. 

Stop-Denk-Doe methode

De stop-denk-doe methode wordt vaak gebruikt bij kinderen met druk, impulsief of opstandig gedrag waarbij hij of zij een heftige emotionele reactie vertoont. De methode leert het kind nadenken over de emoties en het gedrag wat daaruit voortkomt en geeft ouders en/of begeleiders een manier om dit samen te bespreken en een oplossing te bedenken.

Eigen Initiatief Model 

Met het Eigen Initiatief Model (EIM) leren kinderen met een verstandelijke beperking nieuwe vaardigheden. Eerst leren ze de stappen aan. Deze stappen passen ze toe terwijl ze een taak uitvoeren.

Door het EIM leren ze zelf na te denken over wat ze kunnen in verschillende situaties. Hierdoor vergroten ze hun zelfredzaamheid thuis, op school, in hun vrije tijd en in hun sociale relaties.
Share by: